Vláknina

Vláknina je nestravitelná část rostlinné potravy, pomáhá pohybu potravy trávicím ústrojím a vstřebává vody (váže na sebe látky z potravy např. cholesterol). Chemicky se to soustava neškrobových polysacharidů a několika dalších složek.

Co je vlastně vláknina

K vláknině se zařazuje celulóza, hemicelulóza a lignin, dohromady tyto části vytváření skupinou zvanou hrubá vláknina. Můžeme sem zařadit i pektiny, potom to je vláknina potravy. Výzkum odhalil, že vláknina má schopnost regulovat tělesnou hmotnost a hladinu energie dokonce dokáže snižovat výskyt závažných onemocnění, mezi které patří srdeční nemoci, některé druhy rakoviny a cukrovka. Vláknina je základní živina a měla by být obsažena v každodenním jídelníčku. Mnoho statistik ovšem dokazuje, že hodně lidí konzumuje méně než polovinu denní dávky doporučené odborníky.

Kde vlákninu najdeme

Významnými zdroji vlákniny jsou obiloviny, luštěniny, zelenina, ovoce a brambory. Nejvíce vlákniny obsahují některé druhy ovoce jako hrozny, angrešt, rybíz a další bobulovité ovoce. Vlákninu obsahuje obilné zrno a to především v povrchových vrstvách (dobrá je proto málo vymletá mouka nebo dokonce mouka celozrnná).
Vláknina se dělí na dva druhy a to na rozpustnou a nerozpustnou.

Rozpustná vláknina je obsažena v těchto potravinách:

  • luštěniny
  • oves, žito, ječmen
  • jablka, banány
  • brokolice, mrkev
  • kořenová zelenina
  • brambory

Zdroje nerozpustné vlákniny:

  • celozrnná jídla
  • otruby
  • ořechy, semena
  • fazole, květák, cuketa, celer
  • rajčata

Krabičkové diety

ABC již vyzkoušeli:
Získejte přehled o slevách a akcích pořádaných ABC dietou:
E-mail:
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
Dotazy, změny jídelníčku nebo objednávky krabičkové diety můžete provést na telefonním čísle (po-pá 8:00 - 16:00) 733
178
645
CZ EN DE
Přihlášení do klientské sekce
Přihlášení do klientské sekce
Připomenutí hesla
Lákavé snídaně, svačiny, obědy i večeře Perfektní chuť, kvalitní a svěží suroviny Pobočky máme v 30 městech České republiky