Brambory

Lidé si myslí, že po bramborách se tloustne, ale to není pravda. Pravým viníkem přibývání na váze je tuk, na kterém se brambory připravují nebo který se servíruje na stůl ve formě másla nebo smetany. Lidé, kteří se snaží zhubnout nebo zůstat štíhlí, by se měli vyhýbat smaženým bramborám a raději zvolit vařené nebo pečené brambory.
Brambory obsahují velké množství sacharidů, bílkoviny a vlákninu. Dodávají nám také významné množství vitaminu C a draslíku, které organismus potřebuje.
Obsah vitaminu C začíná klesat skoro okamžitě po sklizni, proto brambory čerstvě vykopané ze země obsahují nejvíc vitaminu C. Při smažení nebo pečení se tento ve vodě rozpustný vitamin nejlépe uchovává - ačkoliv smažením se zvyšuje kalorická hodnota brambor. (Při opékání se obvykle používá méně tuku než při smažení.) Při vaření se vitamin C ztrácí, protože se rozpouští ve vodě, ve které se brambory vaří, a rozmačkané brambory obsahují vitaminu C nejméně. Ke ztrátám vitaminu C dochází také na povrchu, jsou-li brambory vystaveny vzduchu, proto čím drobněji se brambory nakrájí, tím nižší bude obsah vitaminu C.
Bramborové lupínky bývají řazeny do kategorie "nezdravá strava" a pravda je, že mají vysokou kalorickou hodnotu, ale zároveň obsahují poměrně velké množství draslíku a dost vitaminu C. Průměrná porce 35 g lupínků obsahuje o něco méně než čtvrtinu doporučené denní dávky vitaminu C. Většina lupínků se vyrábí z nakrájených brambor a smaží se na rostlinných olejích. Obvykle obsahují velké množství soli, protože jsou v ní obaleny nebo se solí posypávají, ale na trhu jsou i speciální druhy s nízkým obsahem soli. Protože jsou pokrájené tak, že mají velkou plochu, absorbují tuk asi v jedné třetině své váhy. Obsah nasycených tuků záleží na druhu omastku, který byl ke smažení použit. Lupínky smažené na živočišných tucích obsahují hodně nasycených tuků, brambůrky připravené na rostlinném oleji nebo hydrogenovaných rostlinných olejích mají nízký obsah nasyceného tuku.

Řádně upravené lupínky jsou nejen vynikající lahůdkou, zároveň mají vysokou výživnou hodnotu. Nicméně obsahují velké množství tuků, často nasycených. Příprava lupínků na rostlinném oleji místo na živočišných tucích sníží obsah nasycených tuků. Podle váhy lupínky nakrájené na tenké plátky obsahují víc tuku než tlustě nakrájené. Mražené brambůrky absorbují tuk snadněji, doma nakrájené a v troubě pečené mají ve srovnání s hluboce mraženými pomfritky relativně nižší obsah tuku. Domácí lupínky obsahují asi 5 procent, obyčejné 10 procent a tence nakrájené 20 procent tuku. Obsah tuku můžete při výrobě pomfritů doma snížit, když je po osmažení vysušíte absorbčním kuchyňským papírem.
Zelené a naklíčené brambory obsahují alkaloidy zvané chakonin a solanin, nadměrné množství těchto alkaloidů může být prudce jedovaté. Každý brambor se zelenými skvrnkami by se měl vyhodit. Dokonce i když sníte jen malé množství, může solanin u citlivých jedinců vyvolávat migrény nebo otupělost..

Krabičkové diety

ABC již vyzkoušeli:
Získejte přehled o slevách a akcích pořádaných ABC dietou:
E-mail:
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
Dotazy, změny jídelníčku nebo objednávky krabičkové diety můžete provést na telefonním čísle (po-pá 8:00 - 16:00) 733
178
645
CZ EN DE
Přihlášení do klientské sekce
Přihlášení do klientské sekce
Připomenutí hesla
Lákavé snídaně, svačiny, obědy i večeře Perfektní chuť, kvalitní a svěží suroviny Pobočky máme v 29 městech České republiky